Wednesday, March 10, 2010

Rait-prais-tails-dått-com?

Til dere som jobber med rådgivning rundt sosiale medier, her er en liten sak dere kan ha interesse av. Dere er jo opptatt av å skape dialog og på den måten bygge kundelojalitet, eller økonomisk sikkerhet for butikken som man også kan kalle det. :-)

Via Twitter (selvfølgelig) snappet jeg opp denne artikkelen hos PRWeb. Den refererer igjen til en undersøkelse gjort av Corporation Service Company (CSC) rundt feilstavede domenenavn og konsekvensene dette kan ha for enhver bedrift. På topp ligger ikke uventet utelatelsen av et punktum, slik at www.microsoft.com blir til wwwmicrosoft.com. Førstnevnte er et FQDN tilhørende Microsoft, sistnevnte er et helt annet domene. Nå er sistnevnte domene tilfeldigvis registrert på Microsoft gjennom nettopp CSC, men dere har vel allerede tatt poenget og risikoen her.

Altså: Selv de minste skrivefeil kan sende kunder og prospects inn på websider tilhørende helt andre enn deg selv, da noen andre har registrert ett eller flere domener som spiller på stavefeil av ditt domenenavn. En variant av Kvinnefronten.no kunne ledet til Dreams for morro skyld, og dere kan jo selv finne ut hva som skjer dersom dere sender mail til @accenutre.com. Jeg skal ikke liste flere praktiske eksempler, men det er mange av dem.

Som det sies i artikkelen hos PRWeb så vil det stort sett være umulig å registrere alle mulige varianter og feilstavinger av et domene. Desto flere FQDN du setter opp for domenet ditt (blogg.domene.no osv), desto flere varianter blir det mulig å generere for slik "snylting" på ditt kjente og høyt trafikkerte domene.

Så hvordan kan du sikre deg?
Vel, de mest kjente feilstavingene kan du alltids registrere på deg selv, og sørge for at trafikk mot disse automatisk videresendes dit de egentlig skal. Kostnaden for å registrere domener er jo tilnærmet lik null, noe også skurkene vet å utnytte.

Så et lite tips til en mulig salgbar tjeneste for de som synes dette var interessant
Lag et script eller noe som lager en hel haug permutasjoner av de domenenavn og FQDN som dere putter inn på vegne av en kunde (eller prospect). Sett opp monitorering for å se om disse permutasjonene blir registrert, og vips: kontakt kunde (eller prospect) og fortell dem mulige konsekvenser: tap av potensielle kunder, tap av anseelse ("vet du hva jeg fikk opp da jeg skulle inn på sidene til KRF???") og så videre. Dere har nok flere salgbare argumenter her enn jeg har på lager.

For å understreke poenget til slutt; hvor mange besøkende går ikke streit-pris-tells.com glipp av hver eneste uke? KISS, enkelt oppsummert.

Lykke til. :-)

No comments:

Post a Comment

All comments will be moderated, primarily for spam. You are welcome to disagree with my posts of course.